Αυτή την Κυριακή πηγαίνετε με το μωρό σας στην πρώτη συναυλία της ζωής του

Μελωδίες, χορογραφίες, χρώματα και φώτα ταξιδεύουν μικρούς και μεγάλους σε τέσσερις «Μουσικές Εποχές», στο πρώτο, ομώνυμο κονσέρτο κλασικής μουσικής για βρέφη. Το Childit βρέθηκε στο Θέατρο Βέμπο και μίλησε με τους συντελεστές του.

Τον «Αυλητή του Χαμελίν» των αδελφών Γκριμ μου θυμίζει η αντίδραση του 2χρονου γιου μου κάθε φορά που ακούει μουσική. Όπως τα ποντίκια του παραμυθιού βγαίνουν από τις κρυψώνες τους και αρχίζουν να ακολουθούν τον ήχο της φλογέρας, έτσι και ο αεικίνητος γιος μου σταματάει ό,τι κάνει, στρέφεται προς την πηγή της μελωδίας και αρχίζει να την παρακολουθεί σαν υπνωτισμένος. Απολαμβάνει τόσο τους διαφορετικούς ήχους των μουσικών οργάνων και τις μεταξύ τους «συνομιλίες», που κάποιες φορές μπαίνουμε παρέα στο YouTube και παρακολουθούμε βιντεάκια από συναυλίες, όπου προσπαθεί να αναγνωρίσει την κιθάρα, το πιάνο, το βιολί, τη φλογέρα.

Εννοείται λοιπόν ότι δεν θα χάναμε με τίποτα τις «Μουσικές Εποχές», το πρώτο live κονσέρτο κλασικής μουσικής για μωρά και νήπια έως 5 ετών, που παρουσιάζεται κάθε Κυριακή πρωί στο Θέατρο Βέμπο. Την παράσταση του μουσικού συνθέτη Διονύση Γιαμπανά και της χορογράφου και χορεύτριας Σάρας Τοσκάνο, οι οποίοι, ποντάροντας σε διάφορα οπτικοακουστικά μέσα, έβαλαν ένα μεγάλο στοίχημα. Να κρατήσουν αμείωτο το ενδιαφέρον μικρών και μεγάλων σε όλη τη διάρκεια της παράστασης (45’) και να τους μεταφέρουν, μέσα από συνεχείς εναλλαγές μουσικής και εικόνων, την ατμόσφαιρα καθεμιάς από τις τέσσερις εποχές του χρόνου: τη ζεστασιά του καλοκαιριού, τη θαλπωρή του χειμώνα, τη μαγεία της άνοιξης και τη νοσταλγία του φθινοπώρου.

Και φαίνεται ότι το κερδίζουν αυτό το στοίχημα, κρίνοντας από τη μεγάλη προσέλευση του κόσμου και κυρίως από τις αντιδράσεις που είχαν οι μικροί θεατές (ανάμεσά τους και ο γιος μου) στην παράσταση που παρακολουθήσαμε: ματάκια γουρλωμένα από την έκπληξη, χαμόγελα και φωνούλες σε κάθε «ανατροπή», χεράκια που απλώνονταν να αγγίξουν τα αντικείμενα που έχει ενσωματώσει η Τοσκάνο στις χορογραφίες που συνοδεύουν το κονσέρτο, αλλά και προσπάθειες να ξεφύγουν από την αγκαλιά της μαμάς και του μπαμπά για να γίνουν μέρος της παράστασης. Αν και κατά κάποιον τρόπο είναι ήδη μέρος της παράστασης, αφού στις «Μουσικές Εποχές» και οι θεατές βρίσκονται πάνω στη σκηνή, ενώ στο τέλος της τα παιδιά μπορούν να εξερευνήσουν τα μουσικά όργανα και να γνωρίσουν τους ερμηνευτές τους.

Μάλιστα αυτή η παράσταση δεν επιδιώκει μόνο να ψυχαγωγήσει, αλλά και να βοηθήσει στην ανάπτυξη του εγκεφάλου των μικρών θεατών! Γιατί σύμφωνα με το «φαινόμενο Μότσαρτ» (όπως ονομάστηκε το πόρισμα του ψυχολόγου Frances Rauscher) η κλασική μουσική βελτιώνει τις νοητικές λειτουργίες ενός βρέφους.

Ακόμα και αν μία μόνο συναυλία δεν αρκεί για να… ανεβάσει το IQ του μωρού σας, το σίγουρο είναι στις «Μουσικές Εποχές» θα περάσετε όμορφα μικροί και μεγάλοι (όχι μονό γιατί θα δείτε τα παιδιά σας χαρούμενα, αλλά και επειδή μια καλή παράσταση δεν αφήνει ούτε τους γονείς να πλήξουν), θα κινητοποιηθείτε να βάζετε συχνότερα μουσική στο σπίτι, αλλά και θα πάρετε ιδέες για να σκαρώσετε οι ίδιοι ποικιλοτρόπως ωφέλιμες παιδικές δραστηριότητες. Και αν όλα αυτά δεν είναι αρκετά για να σας πείσουν να κλείσετε εισιτήριο, διαβάστε τι μας είπε ο Διονύσης Γιαμπανάς, ο οποίος -σημειωτέον- έγραψε μουσική ειδικά για τις «Μουσικές Εποχές», για την παράσταση αλλά και για το «φαινόμενο Μότσαρτ»:

Ποια ιδιαίτερα χαρακτηριστικά έχει η μουσική σύνθεση μιας παράστασης που απευθύνεται σε μωρά και νήπια;

«Σε γενικές γραμμές έχω φροντίσει να υπάρχουν συχνές εναλλαγές στα μέρη της μουσικής, μιας και γνωρίζουμε πως τα μωρά δυσκολεύονται να κρατήσουν την προσοχή τους σε ένα σημείο. Υπάρχει συχνός διάλογος ανάμεσα στα όργανα, ερωταπαντήσεις και μέρη με σόλο. Ταυτόχρονα, το μεγαλύτερο κομμάτι της σύνθεσης φέρει απλότητα, ευχάριστη και παιχνιδιάρικη διάθεση. Βέβαια εδώ οφείλω να σημειώσω πως η μουσική είναι εξίσου κατάλληλη για ενήλικες, με πιο “ώριμα” και ανεπτυγμένα μέρη, καθώς αποτελούν και εκείνοι μέρος του κοινού μας».

Τι άλλο, εκτός από κλασική μουσική, να περιμένουμε από τις «Μουσικές Εποχές»; Ποια άλλα μέσα χρησιμοποιείτε για να κερδίσετε το ενδιαφέρον των μικρών θεατών;

«Στην παράσταση υπάρχει πληθώρα από ερεθίσματα πέραν της μουσικής. Εναλλαγές στο φωτισμό, αντικείμενα (όπως μπάλες, χάρτινες πεταλούδες, χρωματιστές ομπρέλες και πολλά άλλα), ζωντανά ηχητικά εφέ που μιμούνται ήχους της φύσης, ενώ καθ’ όλη τη διάρκεια η Σάρα Τοσκάνο συνοδεύει με μια τρυφερή χορογραφία. Νομίζω οι μικροί μας φίλοι δεν θα βαρεθούν καθόλου!».

H ομάδα των συντελεστών της παράστασης (δεύτερος από δεξιά ο Διονύσης Γιαμπανάς).

Τι είναι το «φαινόμενο Μότσαρτ» του ψυχολόγου Frances Rauscher και πώς συνδέεται με τις «Μουσικές Εποχές»;

«Σύμφωνα με πληθώρα ερευνών, η μουσική έχει εντυπωσιακά οφέλη για τον ανθρώπινο νου. Τόσο η κλασική μουσική όσο και άλλα είδη π.χ. η ρέγκε και η ηλεκτρονική χορευτική μουσική. Λειτουργίες όπως οι μαθησιακές ικανότητες, η συγκέντρωση, η αντίληψη (μεταξύ άλλων) βελτιώνονται κατόπιν έκθεσης στα διάφορα αυτά είδη. Η σχέση όλων αυτών με τις “Μουσικές Εποχές”; Ελπίζω πως όσα προανέφερα έχουν θέση και ισχύ και στη συγκεκριμένη παράσταση, η οποία έχει όλα τα καλά χαρακτηριστικά της κλασικής μουσικής και μάλιστα ορισμένα μέρη θυμίζουν και λίγο Μότσαρτ.

Γιατί παιδιά και συνοδοί βρίσκονται επί σκηνής και όχι στα καθίσματα του θεάτρου;

«Θέλουμε οι ακροατές να νιώθουν κοντά μας, λες και είναι μέρος της δράσης. Θέλουμε να συμμετέχουν στη συναισθησία των διαφορετικών στοιχείων της παράστασης, ενώ αν ήταν στις θέσεις όπως στις “παραδοσιακές” παραστάσεις θα ένιωθαν, νομίζω, πιο απόμακρα, πράγμα που θέλαμε να αποφύγουμε. Επίσης, μέσα σε κάποια πλαίσια, τα παιδάκια μπορούν να κινηθούν μέσα στο χώρο, να είναι πιο “κοινωνικά”, να μη νιώθουν τον περιορισμό της καθορισμένης “θέσης”. Στο τέλος της παράστασης, προσκαλούμε το κοινό να έρθει κοντά μας για φωτογραφίες και για μια σύντομη εξερεύνηση των μουσικών οργάνων».

Info

Κάθε Κυριακή έως και την Κυριακή των Βαΐων, δύο παραστάσεις (11:00 και 12:30 το πρωί) στο Θέατρο Βέμπο, Καρόλου 18, Αθήνα, Μετρό Μεταξουργείο, τηλ.: 210 5221767. Τιμές εισιτηρίων: Μωρό έως 18 μηνών + γονιός, 15 ευρώ. Μωρό άνω των 18 μηνών + γονιός, 20 ευρώ. Επιπλέον ενήλικας, 5 ευρώ. Προπώληση: Ταμεία θεάτρου, www.viva.gr

Συντελεστές

Συνθέτης: Διονύσης Γιαμπανάς, Τσέλο: Νίκος Ιωνάς, Φλάουτο: Θοδωρής Πιστόλας, Πιάνο: Διονύσης Γιαμπανάς, Κρουστά: Σόλις Μπαρκή, Χορός: Σάρα Τοσκάνο.

Share

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Aπό την Παρασκευή 1 Ιουνίου τα πάρκα της Αθήνας γεμίζουν με εκδηλώσεις για όλη την οικογένεια!
Aπό την Παρασκευή 1 Ιουνίου τα πάρκα της Αθήνας γεμίζουν με εκδηλώσεις για όλη την οικογένεια!

Ο Εθνικός Κήπος, το Άλσος Παγκρατίου, το Άλσος Προμπονά και το Πάρκο Ελευθερίας φιλοξενούν μέχρι το τέλος του μήνα 145 δωρεάν δράσεις στο πλαίσιο της διοργάνωσης «Ζήσε τον Κήπο και τα Πάρκα αλλιώς!».

ΕΜΕΙΣ

«Το παιδί μου δεν είναι όλη η ζωή μου»
«Το παιδί μου δεν είναι όλη η ζωή μου»

Μια γυναίκα που γίνεται μητέρα δεν απαρνείται αυτομάτως τις υπόλοιπες ιδιότητές της, τις προσωπικές επιθυμίες και τους στόχους της, όπως υποστηρίζει η Αμερικανίδα αρθρογράφος Michelle Macfarlane.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *