Πώς θα καταλάβω ότι το παιδί μου είναι παχύσαρκo;

Η κλινική διαιτολόγος-διατροφολόγος Αλεξάνδρα Κουμπίτσκι απαντά και δίνει συμβουλές για να το βοηθήσουμε να επανέλθει στα φυσιολογικά επίπεδα βάρους.


Λίγο τα οικογενειακά τραπέζια, λίγο τα γλυκίσματα των ημερών, το τέλος των γιορτών βρίσκει μικρούς και μεγάλους με επιπλέον κιλά.

Και δυστυχώς, όπως εξηγεί στο Childit.gr η Αλεξάνδρα Κουμπίτσκι, κλινική διαιτολόγος – διατροφολόγος, M.Sc., συγγραφέας του βιβλίου της σειράς medNutrition wellness με τίτλο «STOP στην Παιδική παχυσαρκία – Η γενιά του Χ-Large» και επιστημονική συντάκτης του medNutrition.gr, «ολοένα και περισσότερες έρευνες επιβεβαιώνουν την άγνοια των γονέων για το ιδανικό βάρος παιδιών και εφήβων. Περίπου 7 στις 10 μητέρες υποεκτιμούν το βάρος του παιδιού τους, όταν αυτό είναι υπέρβαρο ή τείνει να γίνει υπέρβαρο».

Όπως συνεχίζει η ειδικός, ωστόσο, «εσείς ως γονείς είστε οι πρώτοι που οφείλετε να αναγνωρίσετε τυχόν ανησυχητικά σημάδια». Ποια είναι αυτά, σύμφωνα με την κ. Κουμπίτσκι;

• Το βάρος: Παρακολουθήστε το βάρος και το ύψος του παιδιού σε σχέση με φίλους του ή συνομήλικα παιδιά για να έχετε μια πρώτη εικόνα για την ανάπτυξη του. Προσοχή όμως, γιατί μπορεί και ο περίγυρος του παιδιού να μην είναι το καταλληλότερο μέτρο σύγκρισης.

• Τα ρούχα του παιδιού: Μπορεί να σας δώσουν μια εικόνα για το ρυθμό ανάπτυξης του. Παρατηρήστε αν το νούμερο της φόρμας, για παράδειγμα, αντιστοιχεί στην ηλικία του ή αν έχει χρειαστεί να ανέβει μέγεθος.

• Ο σωματότυπος: Συσσώρευση λίπους στον κορμό ή στην κοιλιακή χώρα είναι ένα ιδιαίτερα ανησυχητικό χαρακτηριστικό.

Πόσο αντικειμενικά, όμως, μπορεί να είναι αυτά τα σημάδια;

Για να έχετε μια πιο έγκυρη εικόνα για το ρυθμό ανάπτυξης του παιδιού –συνεχίζει η κ. Κουμπίτσκι– και να αναγνωρίσετε την παιδική παχυσαρκία μετρήστε το ύψος και το βάρος του παιδιού ανά τακτά χρονικά διαστήματα και υπολογίστε το Δείκτη Μάζας Σώματός (ΔΜΣ) του διαιρώντας το βάρος σε κιλά με το τετράγωνο του ύψους σε μέτρα (ΔΜΣ=Βάρος(kg)/Ύψος2(m)). Στη συνέχεια συγκρίνετέ τον με το διάγραμμα από τις καμπύλες ανάπτυξης που αντιστοιχεί στην ηλικία και στο φύλο του παιδιού.

Ζητώντας από το διαιτολόγο ή τον παιδίατρο να σας μάθει να κάνετε σωστά τις μετρήσεις μπορείτε να διατηρήσετε ένα αρχείο της πορείας του βάρους, ύψους και ΔΜΣ του παιδιού ώστε να παρατηρείτε αν υπάρχει κάποια «έκρηξη» στην ανάπτυξη του ή αν κυμαίνεται στο φυσιολογικό πλαίσιο. Σε περίπτωση που παρατηρήσετε μεγάλες διακυμάνσεις, καλό είναι να συμβουλευτείτε κάποιον ειδικό.

Συνειδητοποιήσατε ότι η ανάπτυξη του παιδιού σας δεν ακολουθεί την ιδανική πορεία;

Τι μπορείτε να κάνετε εσείς ως γονείς; Ακολουθήστε τις συμβουλές της παραπάνω ειδικού:

-Φροντίστε η διατροφή του παιδιού να ακολουθεί 3 βασικές αρχές: ισορροπία – ποικιλία – μέτρο. Εξασφαλίστε τροφές από όλες τις βασικές ομάδες (ισορροπία) αλλά και διαφορετικές τροφές από κάθε ομάδα (ποικιλία) στις συνιστώμενες ποσότητες (μέτρο).

-Έχετε πάντα διαθέσιμα υγιεινά τρόφιμα στο σπίτι.

-Φροντίστε τα παιδιά σας να καταναλώνουν συστηματικά πρωινό γεύμα.

-Καθιερώστε μικρά και συχνά γεύματα για τα παιδιά σας αλλά και για εσάς.

-Εξασφαλίστε οικογενειακά γεύματα.

-Γίνετε πρότυπα προς μίμηση για τα παιδιά σας ακολουθώντας οι ίδιοι υγιεινές διατροφικές συνήθειες.

-Φροντίστε να έχουν τα παιδιά σας έναν δραστήριο τρόπο ζωής και βάλτε την άσκηση στην καθημερινότητα τους.

-Περιορίστε στα παιδιά σας τις καθιστικές δραστηριότητες και θέστε κανόνες για την τηλεόραση και την χρήση υπολογιστών και διαδικτύου.

-Αν έχετε πολλά ερωτήματα σχετικά με την παιδική παχυσαρκία βρείτε τις απαντήσεις στο βιβλίο «STOP στην παιδική παχυσαρκία – Η γενιά του X-large» της Αλεξάνδρας Κουμπίτσκι και της Χριστίνας Φοντόρ από τις εκδόσεις medNutrition wellness.

Ξεκινήστε τις απαραίτητες αλλαγές από σήμερα, καθώς σε αυτή την ηλικία το παιδί είναι ακόμη εύπλαστο και δεκτικό να υιοθετήσει καλές συνήθειες διατροφής και άσκησης που θα το ακολουθούν σε όλη του τη ζωή.

Share

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

ΕΜΕΙΣ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *