Πώς θα παρακινήσετε ένα παιδί να σας περιγράψει τη μέρα του στο σχολείο

Η φράση «Πώς ήταν σήμερα στο σχολείο;» δεν αποτελεί, πάντα, την ιδανική αφετηρία για μια γόνιμη συζήτηση.

Καίγεστε να μάθετε πώς περνάει το παιδί σας στο σχολείο. Ανυπομονείτε να το ακούσετε να σας μιλάει για τους φίλους του, τις ανησυχίες του, τις χαρές του εκεί. Όμως κάποιες φορές δεν αρκεί η ερώτηση «Πώς ήταν σήμερα στο σχολείο;» για να το παρακινήσετε να ανοιχτεί.

Όπως εξηγεί η κλινική ψυχολόγος dr Lori Baudino, στη διάρκεια του σχολικού ωραρίου το «παιδί βρίσκεται μακριά από τους γονείς του, κάτω από την εξουσία ενός άλλου ανθρώπου». Ένα καλό βήμα για να ανανεώσετε τους όρκους αφοσίωσης ανάμεσα σε εσάς και το παιδί σας είναι μόλις πάτε να το πάρετε από το σχολείο, ή μόλις το σχολικό το φέρει στο σπίτι, να το υποδεχτείτε με μια σφιχτή αγκαλιά.

Στη συνέχεια, για να εκμαιεύσετε πληροφορίες από το παιδί σας μπορείτε να κάνετε κάποιες απλές παρατηρήσεις που ξεκινούν με λέξεις όπως «Βλέπω…» ή «Αναρωτιέμαι…». Αν, για παράδειγμα, τα χέρια του είναι μουντζουρωμένα με χρώματα και αναρωτιέστε γιατί, δοκιμάστε να του εκφράσετε αυτή την απορία σας και ίσως έτσι ξεκινήσετε μια συζήτηση για το μάθημα χειροτεχνίας.

Αποφύγετε, από την άλλη, να προσπαθήσετε να βγάλετε κάποια συμπεράσματα που θα φέρουν το παιδί σε θέση άμυνας ή θα το μπερδέψουν. «Κάποιες φορές, όταν ένας γονιός σχολιάζει “Φαίνεσαι κουρασμένο”, προβάλλει στο παιδί τις προσδοκίες του για το πώς μοιάζει κάποιος που είναι κουρασμένος χωρίς απαραίτητα να έχει δίκιο», εξηγεί η Baudino.

Ένας ακόμη τρόπος να εμπνεύσετε το παιδί σας να μιλήσει ανοιχτά για τη μέρα του στο σχολείο είναι να του δώσετε το παράδειγμα μέσα από τη συμπεριφορά σας: να του αφηγηθείτε πρώτα εσείς πώς περάσατε τη δική σας μέρα, όπως συμβουλεύει η Baudino. Έτσι, επιπλέον, θα του δώσετε την ευκαιρία να σας γνωρίσει καλύτερα και να χτίσει μια πιο ουσιαστική σχέση μαζί σας.

Σε κάποια παιδιά, ωστόσο, οι παραπάνω τακτικές δεν λειτουργούν. Αυτό δεν σημαίνει σε καμία περίπτωση ότι πρέπει να αρχίσετε να τους κάνετε την ίδια ερώτηση ξανά και ξανά. Η πίεση φέρνει τα αντίθετα αποτελέσματα και μπορεί να τα απομακρύνει από κοντά σας.

Σε τέτοιες περιπτώσεις, η Baudino συνιστά να δοκιμάσετε να χρησιμοποιήσετε κάποιες λέξεις που εκφράζουν συναισθήματα όταν ζητάτε από το παιδί σας να σας περιγράψει την ημέρα του στο σχολείο. Όπως το «χαρούμενη»: «Θα ήμουν πολύ χαρούμενη αν μου έλεγες πώς πέρασες τη μέρα σου στο σχολείο».

Στη συνέχεια, «δώστε στο παιδί χρόνο να το επεξεργαστεί και να έρθει πιο κοντά σας, χωρίς να του επαναλαμβάνετε τα ίδια πράγματα ξανά και ξανά», προσθέτει η ίδια. «Ενσωματώνοντας σε μια φράση λέξεις που εκφράζουν συναισθήματα, η συζήτηση παύει να είναι τυπική και αρχίζει να αφορά την ίδια τη σχέση σας με το παιδί».

 

Share

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

ΕΜΕΙΣ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *