Πώς μπορούμε να αναπτύξουμε την αυτοεκτίμηση των παιδιών;

Μία σταθερή και ρεαλιστική αίσθηση αυτοεκτίμησης είναι πολύ σημαντική στη ζωή κάθε ανθρώπου, ακόμα και των μικρών παιδιών.

Κείμενο:


Πώς μπορούμε να αναπτύξουμε την αυτοεκτίμηση ενός παιδιού με σωστό τρόπο;

Η αυτοεκτίμηση είναι στην ουσία η γνώμη που έχει κάθε άνθρωπος για τον εαυτό του. Οι περισσότεροι από εμάς αρχίζουμε να δίνουμε σημασία στη γνώμη που έχουμε για τον εαυτό μας μετά την ενηλικίωσή μας. Κάθε γονιός, όμως, πρέπει να γνωρίζει ότι η αυτοεκτίμηση αρχίζει να αναπτύσσεται στην παιδική ηλικία, κι αυτό γιατί η αυτοεκτίμηση ενός παιδιού εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τον τρόπο που το μεγαλώνουν οι γονείς του. Είναι γνωστό ότι η χαμηλή αυτοεκτίμηση μπορεί να αναστείλει τη λειτουργικότητα και να κάνει αποτυχημένο ακόμα και το πιο ταλαντούχο νήπιο καθώς δεν θα έχει το κουράγιο να χρησιμοποιήσει τις δεξιότητές του. Δεν πρέπει να ξεχνάμε όμως ότι και η υπερβολική αυτοεκτίμηση μπορεί να δυσκολέψει την κοινωνική λειτουργικότητα. Πώς λοιπόν μπορούν τα παιδιά να αναπτύξουν μια σταθερή και ρεαλιστική αυτοεκτίμηση;

Πώς μπορείτε να μεγαλώσετε το παιδί σας ώστε να γίνει ένα νεαρό άτομο με αυτοπεποίθηση;

1. Να το υποστηρίζετε και να δείχνετε τα αισθήματά σας. Η αυτοεκτίμηση του παιδιού σας αρχίζει να αναπτύσσεται βάσει των πληροφοριών που λαμβάνει το παιδί από το άμεσο περιβάλλον. Έτσι λοιπόν, το κατά πόσον ένα παιδί θα μεγαλώσει έχοντας επίγνωση της αξίας του ή όχι εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τους γονείς. Αν θέλετε να αναπτύξετε αυτή την επίγνωση, μην χάνετε ευκαιρία να δείχνετε στο παιδί σας ότι το αγαπάτε και το στηρίζετε. Κι αυτό γιατί τίποτα δεν ενισχύει την αυτοεκτίμηση όσο η αίσθηση ότι σε αγαπούν και η γνώση ότι οι δύο σημαντικότεροι άνθρωποι στη ζωή σου, η μαμά και ο μπαμπάς, είναι πάντα δίπλα σου, έτοιμοι να σε βοηθήσουν και να σε στηρίξουν.

2. Να επιλέγετε προσεκτικά τα λόγια σας. Συχνά, ιδίως όταν είμαστε εκνευρισμένοι, δεν προσέχουμε κι αντί να πούμε: “Η συμπεριφορά σου είναι αγενής”, λέμε: “Είσαι αγενής”. Είναι πολύ σημαντικό οι λέξεις που χρησιμοποιούμε όταν απευθυνόμαστε στα παιδιά να είναι ακριβείς και να αναφέρονται στη συμπεριφορά τους και όχι στα ίδια τα παιδιά ως άτομα. Δεν πρέπει να διακρίνουμε τα παιδιά σε καλά και κακά – απλώς κάθε παιδί μπορεί μερικές φορές να κάνει κάτι λάθος. Όταν συμβαίνει κάτι τέτοιο, οι γονείς πρέπει να εφιστούν την προσοχή του παιδιού τους σε αυτό το γεγονός, αλλά με τέτοιο τρόπο που δεν θα κάνει το παιδί να νομίσει ότι είναι κακός άνθρωπος.

3. Εποικοδομητική κριτική. Η παντελής έλλειψη κριτικής δεν βοηθάει κανένα παιδί. Ωστόσο, πρέπει να εκφράζετε τη γνώμη σας με τέτοιο τρόπο ώστε να μην πληγώνετε τα αισθήματα του παιδιού. Οι παρατηρήσεις σας δεν πρέπει να υποδεικνύουν μόνο τα λάθη αλλά να περιλαμβάνουν επίσης θετικά σχόλια και συμβουλές ώστε το παιδί να αποφύγει μελλοντικά λάθη. Ποτέ μην χρησιμοποιείτε προσβλητικές λέξεις που μπορεί να πληγώσουν την αυτοεκτίμηση του παιδιού. Εκφράσεις όπως: “Είσαι χαζός” ή “Δεν μπορείς να κάνεις τίποτα” είναι απολύτως απαράδεκτες ανεξαρτήτως περιστάσεων. Για παράδειγμα, φανταστείτε ότι το παιδί σας προσπαθεί να φάει μόνο του, αλλά το φαγητό καταλήγει στα ρούχα του. Εξηγήστε στο παιδί τι κάνει λάθος (για παράδειγμα, κουνιέται πάρα πολύ όταν τρώει και έτσι αναποδογυρίζει το πιάτο, ή κρατάει το κουτάλι με λανθασμένο τρόπο) και πείτε του ότι την επόμενη φορά θα πρέπει να είναι πιο προσεκτικό. Και μην ξεχάσετε να το επαινέσετε επειδή προσπαθεί να φάει μόνο του.

4. Επαινέστε με μέτρο. Όσο απλοί κι αν μοιάζουν, οι έπαινοι, όπως και η κριτική, δεν είναι εύκολοι. Θα πρέπει σίγουρα να εκτιμάτε όλες τις προσπάθειες του παιδιού, αλλά μην υπερεκτιμάτε τις ικανότητές του. Αν το παιδί σας κάνει κάτι σωστό, πρέπει να του το πείτε, κι αντίστοιχα, να το ενημερώσετε αν δείτε ελαττώματα που πρέπει να διορθωθούν. Το παιδί δεν πρέπει να μεγαλώσει πιστεύοντας ότι κάνει τα πάντα τέλεια και χωρίς λάθη.

5. Μην συγκρίνετε. “Ο Γιάννης συμπεριφέρεται άψογα, ενώ εσύ όχι”, “Η Κατερίνα ζωγραφίζει πολύ καλά, όχι σαν τις δικές σου μουτζούρες”, “Κανείς δεν τραγουδάει όπως η Τίνα”. Παρότι οι συγκρίσεις είναι εύκολες και φυσικές για τους ενήλικες, προτάσεις όπως αυτές πληγώνουν τα παιδιά και μπορούν να διαταράξουν πλήρως την αυτοπεποίθησή τους. Μπείτε στη θέση ενός παιδιού και φανταστείτε ότι δεν γνωρίζετε τίποτα για τον εαυτό σας και ότι, για αρκετά χρόνια, το πιο σημαντικό άτομο στη ζωή σας δεν χάνει ευκαιρία να σας λέει ότι οι άλλοι είναι καλύτεροι από εσάς. Πονάει, σωστά; Αυτό ακριβώς αισθάνεται το παιδί σας όταν, αντί να εκτιμάτε τις δικές του ικανότητες, βλέπετε μόνο τα πλεονεκτήματα των άλλων παιδιών. Γι’ αυτό οι συγκρίσεις δημιουργούν πολύ σοβαρά τραύματα στην ψυχολογία ενός παιδιού. Επίσης άστοχες είναι οι συγκρίσεις που υπερτονίζουν την αυτοεκτίμηση, όπως “Οι ζωγραφιές του φίλου σου είναι πολύ χειρότερες από τις δικές σου”. Αναπτύσσουν μια αίσθηση ανωτερότητας, που μπορεί να κάνει το παιδί σας υπερφίαλο και αλαζόνα, ιδιότητες που σίγουρα δεν επιθυμείτε. Να θυμάστε ότι κάθε παιδί είναι ένα ξεχωριστό άτομο με τα δικά του ενδιαφέροντα, ταλέντα και προδιαθέσεις και ότι, τελικά, δεν είναι δυνατόν όλοι να ζωγραφίζουν ή να τραγουδούν εξίσου καλά. Αντίθετα, τα παιδιά μπορούν να ωφεληθούν από τις δεξιότητες των άλλων παιδιών. Το παιδί που τραγουδάει καλά μπορεί να μάθει στους φίλους του τραγούδια και το παιδί που μπορεί να χειριστεί τα μαχαιροπήρουνα μπορεί να βοηθήσει το φίλο του στο φαγητό. Μπορείτε να μάθετε στο παιδί σας να συμπεριφέρεται με αυτό τον τρόπο ενόσω παίζετε με το σετ LEGO® DUPLO® Παιδικός Σταθμός. Χρησιμοποιήστε τα τουβλάκια για να κατασκευάσετε ένα οικείο περιβάλλον και αναπαραστήστε σενάρια από την πραγματική καθημερινή ζωή ενός παιδιού προσχολικής ηλικίας, όπως οι ρουτίνες της τουαλέτας και του μπάνιου, το παιχνίδι πάνω στο χαλάκι, το γεύμα και το συγύρισμα. Ενθαρρύνετε το παιδί σας να αναλάβει διάφορους ρόλους και δείξτε του ότι το κάθε παιδί είναι μοναδικό. Θα ανακαλύψετε ότι η συμπεριφορά του παιδιού σας προς τους συνομήλικούς του στην πραγματική ζωή θα είναι παρόμοια.

6. Αφήστε το παιδί σας να πάρει αποφάσεις… και να δεχθεί τις επιπτώσεις τους. Για να έχει ένα άτομο καλή αυτοεκτίμηση, πρέπει επίσης να έχει μια αίσθηση ελέγχου των πράξεών του ή την αίσθηση ότι κάτι εξαρτάται από αυτό. Γι’ αυτό επιτρέψτε στο παιδί σας να πάρει αποφάσεις και να αντιμετωπίσει τις συνέπειές τους. Για παράδειγμα, όταν πηγαίνετε για ψώνια και το παιδί σας επιμένει να πάρει μαζί το πατίνι του, αφήστε το να το πάρει. Εξηγήστε του όμως ότι δεν επιτρέπεται να το χρησιμοποιεί μέσα στο κατάστημα και ότι θα πρέπει να το κουβαλάει ή να το σπρώχνει μόνο του. Να είστε συνεπείς και να μην κουβαλάτε εσείς το πατίνι για λογαριασμό του παιδιού σας. Αν νευριάσει, θυμίστε του ότι ήταν δική του η απόφαση και ότι τώρα πρέπει να την υποστεί. Να θυμάστε επίσης ότι η ανεξαρτησία χτίζει την αυτοπεποίθηση – γι’ αυτό μην βοηθάτε το παιδί σας σε όλα όσα κάνει.

7. Μην επιβάλλετε τις προσδοκίες σας. Όλοι οι γονείς κάνουν όνειρα και έχουν φιλοδοξίες για το επάγγελμα που θα ακολουθήσει το παιδί τους και την οικογένεια που θα φτιάξει. Είναι απόλυτα φυσιολογικό. Δεν είναι όμως υποχρεωτικό το παιδί σας να ανταποκριθεί στις δικές σας προσδοκίες. Δεν έχει σημασία αν εσείς φαντάζεστε ότι η κόρη σας θα γίνει διάσημη μπαλαρίνα ενώ εκείνη προτιμάει να παίζει ποδόσφαιρο, ή ότι ο γιος σας προτιμάει τη ζωγραφική από το παιχνίδι με αυτοκινητάκια, και σίγουρα δεν αποτελεί λόγο για να κριτικάρετε το παιδί. Μην ξεχνάτε ότι το παιδί είναι ένα αυτόνομο άτομο, και παρότι εσείς θέλετε το καλύτερο για αυτό, το δικό του όραμα για μια ευτυχισμένη ζωή μπορεί να είναι εντελώς διαφορετικό από το δικό σας. Στο κάτω-κάτω, πρόκειται για το δικό του μέλλον και όχι το δικό σας. Γι’ αυτό επιτρέψτε του να είναι ο εαυτός του και υποστηρίξτε το να ακολουθήσει τα δικά του πραγματικά ενδιαφέροντα και πάθη.

Συμβουλές για δημιουργική διασκέδαση: Είμαι απίθανος!

Κάθε ευκαιρία, συμπεριλαμβανομένου του παιχνιδιού, είναι καλή για την ανάπτυξη της αυτοεκτίμησης του παιδιού σας! Κατασκευάστε έναν παιδικό σταθμό μαζί με το παιδί σας χρησιμοποιώντας το LEGO® DUPLO® σετ. Αναπαραστήστε τους ρόλους της δασκάλας και των παιδιών: τα παιδιά μπορεί να είναι το δικό σας παιδί και ο καλύτερος φίλος του στον παιδικό σταθμό, για παράδειγμα. Ενθαρρύνετε το παιδί σας να δείξει ποιες προσχολικές δραστηριότητες μπορεί να κάνει ήδη μόνο του, σε τι είναι καλό και ποιες είναι οι ισχυρότερες δεξιότητές του. Διασφαλίστε ότι η φιγούρα της δασκάλας πάντα επαινεί και εκτιμά τις προσπάθειες των παιδιών. Ρωτήστε το παιδί σας σε τι είναι καλός ο φίλος του και κατά πόσον αυτή η δραστηριότητα είναι δύσκολη για το ίδιο. Αν το παιδί σας έχει κάποια δυσκολία, αναπαραστήστε ένα σενάριο όπου το άλλο παιδί βοηθάει το δικό σας να εκτελέσει αυτή τη δραστηριότητα. Μετά μπορείτε να αλλάξετε ρόλους: αφήστε το παιδί σας να είναι η δασκάλα και δείτε κατά πόσον μπορεί να εκτιμήσει τους μαθητές του. Μην ξεχνάτε να υπενθυμίζετε στο παιδί σας ότι κάθε παιδί είναι μοναδικό και συνεπώς δεν πρέπει να συγκρίνουμε το ένα με το άλλο.

Περιγραφή προϊόντος:

Το σετ LEGO® DUPLO® Παιδικός Σταθμός, θα σας επιτρέψει να κατασκευάσετε ένα οικείο περιβάλλον για παιδιά προσχολικής ηλικίας που θα τα ενθαρρύνουν να αναπαραστήσουν καθημερινές προσχολικές ασχολίες, όπως οι ρουτίνες της τουαλέτας και του μπάνιου, το παιχνίδι πάνω στο χαλάκι, το γεύμα και το συγύρισμα. Το σετ περιλαμβάνει τρεις φιγούρες DUPLO®: μία δασκάλα παιδικού σταθμού και δύο παιδιά, ένα κτίριο παιδικού σταθμού με πόρτα που ανοίγει, ένα ράφι, συρτάρια που ανοίγουν, ένα χώρο τουαλέτας με νιπτήρα, τουβλάκια διακοσμημένα με τους αριθμούς ένα έως τρία, ένα βιβλίο, σάντουιτς, μια παιδική ζωγραφιά, χαρτί τουαλέτας, σαπούνι χεριών και μία πινακίδα παιδικού σταθμού. Στοιχεία αξεσουάρ περιλαμβάνουν ένα υφασμάτινο χαλάκι παιχνιδιού, δύο καρέκλες, ένα φλιτζάνι και μια κανάτα.

Share

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

«Τι θα φάει το παιδί μου στο σχολείο;»
«Τι θα φάει το παιδί μου στο σχολείο;»

Με αφορμή τη σημερινή Παγκόσμια Ημέρα Διατροφής (16/10), διαβάστε τα tips που μας έδωσε η Εβίτα Σιατίτσα, κλινική διαιτολόγος-διατροφολόγος, ειδικά για τη διατροφή στο σχολείο.

ΕΜΕΙΣ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *