8 πράγματα που πρέπει να ξέρετε για τη γονιμότητα

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Γονιμότητας, τι πρέπει να γνωρίζετε αν θέλετε να μείνετε έγκυος

Κείμενο:

Η 15η Ιουνίου έχει καθιερωθεί ως Παγκόσμια Ημέρα Γονιμότητας, με πρωτοβουλία της Assisted Conception Taskforce (ACT) και αποτελεί μέρα ενημέρωσης για την υπογονιμότητα των ζευγαριών, καθώς εκτιμάται ότι σε όλο τον κόσμο σχεδόν 90 εκατομμύρια ζευγάρια αντιμετωπίζουν κάποιο πρόβλημα σύλληψης.

Αν θέλετε ή προσπαθείτε να μείνετε έγκυος, δείτε κάποια πράγματα σχετικά με τη γονιμότητα:

Ο χρόνος έχει σημασία
Αν προσπαθείτε να συλλάβετε για τουλάχιστον ένα χρόνο χωρίς επιτυχία, θα πρέπει να σκεφτείτε το ενδεχόμενο να ελέγξετε τη γονιμότητά σας. Αν είστε άνω των 35, το διάστημα πριν αναζητήσετε τη συμβουλή ειδικού μειώνεται στους 6 μήνες. Αυτό συμβαίνει γιατί τα ωάρια μίας μεγαλύτερης σε ηλικία γυναίκας δεν γονιμοποιούνται το ίδιο εύκολα, ενώ ακόμα και μετά την γονιμοποίηση ενδέχεται να μην αναπτυχθούν κανονικά.

Τι μπορεί να προκαλεί προβλήματα γονιμότητας
Οποιαδήποτε πάθηση που επηρεάζει την ωορρηξία ή τη μήτρα, ενδομητρίωση, προβλήματα στις σάλπιγγες από παλαιότερες κολπικές λοιμώξεις ή σεξουαλικώς μεταδιδόμενες ασθένειες όπως τα χλαμύδια. Επίσης, σημαντικές επιπτώσεις έχει στις ωοθήκες το κάπνισμα και η κατανάλωση αλκοόλ.

Το βάρος παίζει ρόλο
Το υπερβολικά υψηλό ή χαμηλό βάρος επηρεάζει την παραγωγή ορμονών και μειώνει την φυσιολογική ωορρηξία. Πολλές έρευνες έχουν συνδέσει την υπερβολική αδυναμία και την παχυσαρκία με προβλήματα υπογονιμότητας. Η διατήρηση ενός υγιούς βάρους ενισχύει την συχνότητα της ωορρηξίας και μπορεί να αυξήσει τις πιθανότητες εγκυμοσύνης.

Η αξία του σταθερού κύκλου
Οι περισσότερες γυναίκες έχουν κύκλο που κυμαίνεται από 24 έως 35 ημέρες. Αν είναι σταθερός, δηλαδή αδιαθετούν κάθε φορά μετά από τον ίδιο αριθμό ημερών, αυτό αποτελεί ένδειξη ότι και η ωορρηξία πραγματοποιείται σταθερά. Αν ο κύκλος είναι ακανόνιστος, τότε και η ωορρηξία είναι ακανόνιστη ή δεν πραγματοποιείται καθόλου, λόγω π.χ. πολυκυστικών ωοθηκών.

Υγιεινή διατροφή
Δεν υπάρχουν αρκετές έρευνες που να υποστηρίζουν ότι κάποια συγκεκριμένη διατροφή είναι η καλύτερη για να ενισχυθεί η γονιμότητα. Ωστόσο η υγιεινή διατροφή που περιλαμβάνει πολλά φρούτα, λαχανικά, υγιή λιπαρά, προϊόντα ολικής άλεσης, πρωτεΐνες, κλπ μπορεί να βοηθήσει, καθώς συμβάλλει συνολικά στην καλή σας υγεία.

Όχι στην υπερβολική άσκηση
Η γυμναστική και η φυσική δραστηριότητα είναι απαραίτητες για την διατήρηση της συνολικής σας υγείας. Η υπερβολική άσκηση ωστόσο, μπορεί να περιορίσει την ωορρηξία και να μειώσει την παραγωγή της προγεστερόνης. Συμβουλευτείτε το γιατρό σας για το ποια είναι τα σωστά επίπεδα και χρόνος άσκησης ανά εβδομάδα αν προσπαθείτε να συλλάβετε.

Τσεκ απ και ωράρια
Κάντε τακτικά εξετάσεις ώστε να είστε σε θέση να εντοπίσετε άμεσα καταστάσεις που μπορεί να επηρεάσουν τη γονιμότητά σας. Αποφύγετε, αν είναι δυνατόν, τα νυχτερινά ωράρια στη δουλειά, αφού η νυχτερινή εργασία εκτιμάται ότι επηρεάζει την παραγωγή ορμονών και μπορεί να έχει επιπτώσεις στη γονιμότητα. Διαφορετικά φροντίστε να κοιμάστε αρκετά όταν δεν δουλεύετε.

Και με το άγχος τι γίνεται;
Με εξαίρεση ακραίες καταστάσεις, όπου το υπερβολικό άγχος μπορεί να επηρεάσει την ωορρηξία, το άγχος δεν φαίνεται να συνδέεται άμεσα με προβλήματα γονιμότητας, ούτε στις γυναίκες ούτε στους άντρες. Εντούτοις, όταν προσπαθείτε να συλλάβετε, προσπαθήστε να μειώσετε όσο γίνεται το στρες και δοκιμάστε διάφορες τεχνικές χαλάρωσης.

Αν ανησυχείτε ότι μπορεί να έχετε θέμα υπογονιμότητας ή προβληματίζεστε για τις επιπτώσεις που μπορεί να έχει ο τρόπος ζωής σας, συμβουλευτείτε το γιατρό σας. Εκείνος θα σας πει αν χρειάζεται να κάνετε κάποια ειδική εξέταση, όπως σαλπιγγογραφία και θα σας βοηθήσει να βρείτε τρόπους να ενισχύσετε τη γονιμότητα σας και να αυξήσετε τις πιθανότητές σας να συλλάβετε.

Share

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

ΕΜΕΙΣ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *